Se gärna våra vanliga frågor & svar kring köp- och leverans HÄR. 

Köp- och leveransvillkor

Ställningsprodukter är ett företag med kunden i centrum, vi arbetar efter nedan köpvillkor. Vid frågor kontakta oss på kontakt@stallningsprodukter.se eller ring till kundtjänst på 031-209 207.

Priser

Alla våra priser är i SEK.
Priserna är angivna i svenska kronor. Första gången du besöker butiken får du välja om du är privatperson eller företag. Priserna som anges är inklusive moms om du handlar som privatperson och exklusive moms om du handlar som företag. Eventuella fraktavgifter tillkommer i kassan efter val av adress och fraktsätt, vid köp av skrymmande produkter eller dylikt kan fraktavgiften tillkomma i efterhand. Vid prisjusteringar/extra fraktavgifter på lagd beställning informeras du alltid om detta och har då din fulla rätt att ändra eller annullera din beställning. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel. Misstänkta fall av falska beställningar och bedrägeriförsök polisanmäls. Returpall och pallkrage debiteras extra.

Beställning och köp

Beställning sker via webshop, på telefon eller via e-post. Vi behandlar personuppgifter enligt dataskyddsförodningen(GDPR). Efter beställning skickas orderbekräftelse och köpvillkor till angiven e-postadress. När du har lagt din beställning träffas avtal om köp mellan dig och Ställningsprodukter.se som är en del av Ställning & fallskyddsprodukter Sverige AB. Ställningsprodukter.se ingår ej avtal med personer som inte är myndiga (under 18 år). Ställningsprodukter.se förbehåller sig rätten att neka en order.

Betalning

Det går att välja ett flertal olika betalningsmetoder, för privatpersoner erbjuds Svea Checkouts lösningar. Detta innebär att vi erbjuder faktura, kortbetalning, leasing och delbetalning. Vi erbjuder även betalning via swish. 

Företag, faktura 30 dgr från Ställningsprodukter.se, förskottsfaktura, delbetalning genom Svea ekonomi. Se mer på Betalningsalternativ längre ner.

Öppet köp

Ställningsprodukter lämnar 30 dagars öppet köp. Produkten kan returneras i butik eller i samråd med kundtjänst. Produkten måste vara komplett, ren, hel och oskadd för att kunna nyttja 30 dagars öppet köp. Vid eventuella returkostnader står kunden för dessa. Öppet köp gäller ej hygienprodukter med bruten förpackning.

Prisgaranti

För oss på Ställningsprodukter är det viktigt att kunna erbjuda byggnadsställning till rätt pris och att du som kund känner dig trygg och nöjd med ditt köp. Prisgarantin hos Ställningsprodukter.se innebär att vi alltid erbjuder ett konkurrenskraftigt pris på byggnadsställning. Ställningsprodukters prisgaranti gäller enbart på byggnadställning under modell modulställning och ramställning. Om du (mot förmodan) hittar en motsvarande modul- eller ramställning till ett billigare pris, så matchar vi det priset. Detta gäller svenskgodkända modul- och ramställningar tillverkade i europeiska fabriker. 

Villkor för vår prisgaranti:

• Prisgarantin gäller matchning av pris gentemot aktörer i Sverige med svenskgodkända modul- och ramställningar tillverkade i europeiska fabriker (inklusive motsvarande eller likvärdigt fraktalternativ).

• Vi måste kunna verifiera genom giltigt underlag att varan är äkta, original, inte ingår i en tillfällig kampanj, realisation eller lagerrensning samt är i exakt samma utförande.

• Giltigt underlag är exempelvis en aktuell offert, annons eller en länk till annan återförsäljarens hemsida där det lägre priset framgår. Vid offert via mail behöver originalmailet vidarebefordras.

• Prisgaranti gäller endast på produkterna under kategorierna modulställning och ramställning. 

• Kontakta oss alltid innan du genomför ditt köp om du vill använda dig av vår prisgaranti. Prisgarantin gäller ej på redan lagd order.

Leveransvillkor*

Frakt & Leverans

När din vara är bokad för upphämtning på lagret skickar vi ett leveransbesked till dig. Du som kund kommer att bli aviserad av transportföretaget innan leverans och du får då närmare information om leveransdag och tid. Våra leveranser sker under dagtid om inget annat anges. Mottagaren ansvarar för att det är farbar väg fram till leveransadressen för ekipage med bil och släp.

Hämta i butik

För de flesta produkter erbjuds lagerhämtningar. Om lagerhämtning är tillgängligt framgår denna leveransmetod i kassan. Saknas leveransmetoden i kassan, vänligen kontakta kundtjänst.

Vid lagerhämtningar ansvarar kunden för lastning och lastsäkring.

Fraktavgift

Fraktkostnaden baseras på vikt, avstånd och storlek, kostnaden kommer antingen direkt i kassan eller att kundtjänst kontaktar dig med fraktpris. Vi förbehåller oss rätten att justera fraktpris efterhand. Du har då rätt att annullera ordern utan kostnad eller godkänna den ändrade fraktavgiften. Kostnaden för frakt eller hemleverans finns specificerad på din orderbekräftelse. Vissa undantag där fraktkostnaden avtalas i efterhand finns, se avsnitt nedan gällande "Leverans till öar" och "Specialtransport”.

Försenad vara

Om en vara är försenad eller restnoterad så får du ett meddelande med orsak och leveranstid. Du har då rätt att annullera ordern utan kostnad eller att godkänna senare leverans. Om leveranstiden är ovanligt lång kommer vi att dela upp leveransen. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.

Gällande postpaket max 20 kg och max 80 cm.

Normal leveranstid är cirka 1-3 vardagar. Under högsäsong kan det ta längre tid.

Vi skickar vanligtvis våra beställningar med DHL. 

Om godsdimensionerna tillåter det, kan leveranser till privatpersoner komma att bokas till närmaste ombud. Kunden aviseras via sms eller e-post när godset ankommit ombudet. Kunden ansvarar för att hämta ut godset inom liggetiden. Om kunden inte hämtat ut godset inom liggetiden, kan det innebära att det begärs i retur och att speditören debiterar en avgift för outlöst gods som kommer att vidarefaktureras kunden. Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss, så fakturerar vi dig 350 kr för vårt arbete med hantering av varorna.

Fraktkostnaden för en beställning debiteras efter den faktiska vikten - detta sker automatiskt i webbutiken och kostnaden för frakten redovisas i kassan. Prissättning sker efter fraktbolagets portotabell för brev och paket.

Transportskada

Vid mottagandet av gods ska du som kund kontrollera att godset ej har några transportskador.

Om du vid mottagandet mot förmodan upptäcker att försändelsen är transportskadad, antingen på produkten eller på emballaget, ber vi dig att genast, på plats, anmäla detta till fraktbolaget genom att notera skadan på fraktsedeln innan leveransen kvitteras. Notera att godset är skadat på fraktsedeln med chaufförens underskrift och namnförtydligande. Anmäl därefter skadan direkt till vår kundservice så att vi på bästa sätt kan hjälpa dig med reklamationen. Detsamma gäller för eventuella dolda skador som upptäckts på försändelsen. Skadan ska anmälas till oss inom fem (5) arbetsdagar från mottagandet av leveransen. Det är därför viktigt att du emballerar av och inspekterar dina produkter noggrant direkt efter att leveransen har utförts. Om eventuell tvist med transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss. 

Mottagning av gods

Vid mottagande av varorna ska de inspekteras noggrant innan leveransen kvitteras. Om det finns synliga skador på emballage eller på varan ska detta noteras på fraktsedeln innan du kvitterar den. Fraktbolaget ställer ej av gods utan kvittens av kund eller för kundens räkning ansvarig mottagare. Detta innebär att du ansvarar för att det finns någon som kan ta emot och kvittera godset när leveransen utförs. Du som kund måste finnas på plats och ta emot godset. Eftersom ett flertal av våra order blir skrymmande och inte går att lasta av med bakgavellift, så måste det finnas truck eller lastmaskin på plats alternativt 1-2 personer som lastar av för hand, (max avlastningstid 30 min).

Leveransvillkor/Transport av sändningar över 20 kg  och 80 cm.

Vi levererar med lastbil inom hela Sverige med hjälp av olika fraktbolag.

Leveranstiden kan variera något på olika produkter, våra paket levereras vanligtvis inom ett par dagar. Under högsäsong kan leveranser ta längre tid.

Vill du ha leverans med kranbil, ring eller maila kundtjänst.

Leveransen sker enligt leveransvillkor Incoterms 2010 DPU ”Delivered at Place Unloaded” d.v.s. ”fritt olossat köparens leveransadress” om inget annat överenskommits.

Om kunden inte hämtat ut godset inom liggetiden, kan det innebära att godset begärs i retur och att speditören debiterar en avgift för outlöst gods som kommer att vidarefaktureras kunden. Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss, så fakturerar vi dig 350 kr i adminstrativ avgift och även eventuella fraktavgifter som tillkommit p.g.a returen. 

För att vara säkra på att kunna leverera ska det finnas:

  • En godkänd väg för lastbil med släp.
  • 1-2 personer för avlastning alternativt avlastning med maskin såsom truck eller liknande.
  • Personligt mottagande av gods.

Om det ej kan tillgodoses levereras försändelsen till närmaste terminal för avhämtning. Uddaorts-, ö- och storstadstillägg debiteras enligt valt fraktbolags taxa. 

Kranbilslossning

Kranbilslossning kan väljas vid leverans av vissa produkter. Tillvalet görs genom att kontakta kundtjänst. Vid kranbilslossning ansvarar speditören för lossningen av godset. Kunden ansvarar fortfarande för att vara på plats på leveransadressen för att ta emot godset, samt att det är farbar väg fram till leveransadressen.

Specialtransport/Skrymmande gods

Vissa skrymmande och tyngre produkter, som exempelvis ställningar, stålrör, fallskyddssystem och liknande levereras normalt olossat till leveransadressen. Olossad leverans innebär att kunden ansvarar för att lossa godset från lastbilsflaket. Leveransen sker normalt från en sidolastad dragbil med släp. Större gods behöver lossas med maskinell lossningshjälp så som truck eller hjullastare. Om flera personer är behjälpliga vid leveransen, är lossning för hand godtagbart vid leverans av mindre gods. Vid handlossning kan chauffören inte vara behjälplig. Det är viktigt att du som kund planerar mottagandet av varorna i förväg. Kunden ansvarar för att lossningen kan genomföras på mindre än 30 minuter. Om lossningstiden överstiger 30 minuter kan speditören behöva ta ut en tilläggsavgift för leveranshinder som kommer vidarefaktureras kunden. Vid frågor gällande fraktkostnad var vänlig kontakta vår kundtjänst. 

Observera att de flesta ställningsprodukter är längre än 2,50 m vilket gör att godset inte kan svängas runt på lastbilsflaket. Därav kan man inte förutsätta att den bakgavellyft som vissa lastbilar är utrustade med kan användas vid lossningen. Om lossningstiden överskridit 30 minuter, om maskinell lossningshjälp eller handlossning inte varit tillgängligt kan speditören behöva omdirigera sändningen till terminal och utföra nytt leveransförsök senare. I sådan händelse kommer tilläggsavgiften för leveranshinder att vidarefaktureras kunden. 

Leverans till öar

Vid leverans till öar som saknar broförbindelse avtalas särskild leverans med avseende på pris, leveranstid och leveranssätt. Vid önskemål om leverans till skärgårdsö levererar vi enligt den kostnad som finns på orderbekräftelsen till en fast adress på fastlandet. Kund får se till att leveransen blir mottagen på denna adress och sedan själv ombesörja vidare transport till ö. Var god och uppge om du önskar direktleverans till ö redan vid din beställning då vissa varor behöver emballeras på ett visst sätt.

Ej mottagen order/bomkörning

Om du ej är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår för så kallad bomkörning. För paket som levereras till utlämningsställe och som ej löses ut debiteras du en returkostnad. 

Kvittering

Vid avlastning måste varorna inspekteras av mottagare samt kvitteras. Speditören ställer ej av gods utan kvittens av kund eller annan ansvarig mottagare. Synliga skador på godset, emballage eller avsaknad av kolli skall skriftligen noteras på fraktsedeln av både chaufför och dig direkt vid mottagandet. Skadan/avsaknaden anmäls därefter av dig till Ställningsprodukters kundtjänst. Dokumentera skadorna med foto.

 

Ångerrätt/Reklamation*

Vid köp på www.stallningsprodukter.se gäller ångerrätten i enlighet med Distansavtalsslagen (2005:59.DHL). Detta är en lagstadgad rättighet för dig som kund. Det är viktigt att du kontaktar oss direkt när du upptäckt en felexpedierad eller felaktig vara.

Ångerrätt

Som kund har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från dagen du har tagit emot varan eller hämtat den på aviserat utlämningsställe. För att kunna använda ångerrätten måste produkten returneras till oss i det närmaste samma mängd och skick som när du mottog den. Säljaren har rätt till ersättning för b.la. värdeminskning som beror på att köparen har hanterat varan i större omfattning än nödvändigt. Du står själv för kostnaden för att skicka tillbaka varan du köpt.

Vi följer lagen om distansavtal enligt Konsumentverkets rekommendationer. Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits (gäller ej vid specialbeställda varor). Det är alltid garanti på de produkter du köper (1 år). Om man kan påvisa att det är fabrikationsfel på produkten får man alltid nya delar, däremot gäller inte garantin vid förslitningsskador. Du betalar själv returfrakten. För återbetalning - ange ditt postgiro-, bankgiro-, personkonto- eller bankkontonummer.

Reklamation/ Returnera vara

Om du har fått en felexpedierad vara eller om du vill returnera en vara bör du så fort som möjligt kontakta oss. Enklast gör du detta genom att besöka oss på Stålverksgatan 3 i Göteborg där personalen hjälper dig med ditt ärende. Alternativt gör du en reklamation/returanmälan genom att du kontaktar oss på 031 209 207  eller via email Kontakt@stallningsprodukter.se.  Detta gäller även om du fått en felaktig vara som behöver reklameras. Om en vara är felaktig eller felexpedierad står vi självklart för returfrakten.

Garantier 

Alla garantier på produkter lämnas av våra leverantörer och tillverkare. Självklart följer vi konsumentköplagen och reklamationer inom 6 månader från inköpsdatum behandlas enligt denna. I vissa fall lämnar tillverkarna utökad garanti men detta varierar mellan de olika produkterna och anges på produktnivå. Har du problem med din vara kan du kontakta oss så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig trots att det gått mer än 6 månader från inköpsdatum. Alla eventuella garantier gäller i Sverige.

Ägandesrättförbehåll

Alla varor förblir Ställning & Fallskyddsprodukter Sverige AB (Ställningsprodukter.se) egendom tills dess full betalning erlagts.

Återbetalningar

I de fall återbetalningar är aktuella så görs detta i första hand genom återinsättning till det betalsätt som du ursprungligen använde. Återbetalningen sker oftast inom några dagar från det att ärendet som orsakar återbetalningen är avslutat och senast inom 14 dagar.

Betalningsalternativ

- Svea Checkout

Efter identifiering och riskbedömning visar Svea Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Svea eller någon av Sveas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken.

Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Svea Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ.
 

- Svea Faktura
När du betalar via Svea faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betalningstid - alltid 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • Ladda ner dina fakturor från sveaekonomi.se
  • Möjlighet till delbetalning

Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 50,00 kr samt dröjsmålsränta om 26.00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Svea ekonomi behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

* Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.
 

- Svea Konto
Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Svea konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
  • Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Vid ett köp om 10000 kr med Svea Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Läs mer: Allmänna villkor
Läs mer: Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation 
 

- Förskottsbetalning

Du betalar in pengar i förväg på vårt bankgiro nr. Efter att du skickat din order i kassan får du information på skärmen samt via E-post hur du går tillväga. (Räkna med någon dags extra leveranstid om du väljer förskottsbetalning)

 

Minimiorder

Minimiorder är 300 kr inklusive moms.

SMS-utskick

Det mobiltelefonnummer du anger i kassan kan komma att användas för SMS-avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order.

Tvist

Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/

 

 

Produkten har blivit tillagd i varukorgen

Gå till kassanFortsätt handla
Produkter
Handla
Moms visas: